Kontroll-drámák – Te melyiket játszod?

Az Elérhetetlen, a Megfélemlítő, esetleg a Vallató szerepét veszed magadra előszeretettel a másokkal való kapcsolataidban? Mennyire vonódsz be mások drámáiba?

Új év tájékán került a kezembe James Reddfield: Mennyei Prófécia című könyve, ami spirituális körökben már-már klasszikusnak számít. Noha magam általában erős fenntartással viseltetem a megfogható tényektől teljesen lecsupaszított spiritualitással szemben, mivel a könyvre úgy akadtam rá, hogy a benne leírt típusokra egy személyiségpszichológiával foglalkozó cikkben hivatkoztak, gondoltam, megér egy olvasást. Ha mást nem legalább elmúlatom az év eleji punnyadást vele. És valóban, habár néhány abszrudabb eleme a könyvnek kiverte nálam a biztosítékot, a kapcsolatokkal és a különböző kapcsolati stílusokkal foglalkozó részek – amelyeket a szerző saját bevallása szerint Eric Berne által megalkotott tranzakcióanalízis elmélete inspirált -, tanulságos olvasmány voltak. Több ismerősömre, és persze magamra is ráismertem ezekben a típusokban. Na de miről is van szó pontosan?

Dióhéjban: a könyv egyik központi eleme az a láthatatlan energia, ami mindent átfon, mindannyiunkat összeköt, és amely befolyásolja az emberek, élőlények viselkedését. (Ez eddig tényleg nagyon ezó, ugye?) Az azonban már hihetőbben hangzik, hogy az energia társas kapcsolatainkban például figyelem, törődés formájában nyilvánul meg és kerül átadásra egymás között. Ahogyan az is tapasztalati megfigyelésen alapszik, hogy különféle módszereket alkalmazunk arra, hogy ezt az “energiát” (figyelem, törődés, érdeklődés) megszerezzük ezt egymástól, ha úgy érezzük, nem kapunk belőle eleget.

A könyvben Reddfield négy különféle módszert, egyéni stílust azonosít, amelyek közül kettőt (“Megfélemlítő” és “Vallató”) az agresszív, míg másik kettőt (“Elérhetetlen” és “Sajnálatraméltó”) a passzív-agresszív kategóriába sorol.  Minden személynek van egy alapértelmezett, preferált stílusa, de legtöbben időnként képesek vagyunk ezek váltogatására helyzettől függően. Jellemzésük lentebb következik:

 

anger-18615_640 A Megfélemlítő

A legagresszívabb stílus a négy közül. Az ezt a taktikát választó személy a dühe, elégedetlensége hangos és látványos kifejezésre juttatásával vonja magára mások figyelmét. Gyakran ordibál, csapkod, dúl-fúl.

Szélsőséges esetben a legkisebb vélt vagy valós sérelem is előhívja belőle a vadállatot, de az is elég, ha csak rossz napja van. (Fontos azonban megemlíteni, hogy a konkrét fizikai tettlegesség más kategória, amely mögött más indokok húzódhatnak, és veszélyes lenne azzal magyarázni, hogy “csak figyelemre van szüksége”.)

A Megfélemlítő esetén inkább a minél nagyobb felhajtás keltésén van a hangsúly, (“nagyobb a füstje, mint a lángja”; “ugat, de nem harap”): mélyen belül úgy érzi , másképp nem képes kicsikarni a környezete odafigyelését. Természetes egy-egy ilyen kitörés  benned negatív hangulatot kelt, és annak során/után zaklatottnak, aprónak, zavarodottnak érzed magad, annak jeleként, hogy a másik sikerrel szerezte meg az energiádat.

 

cat-334383_640
Judgmental cat is judging you.

A Vallató

Ő az egyszemélyes rögtönítélő bíróság. Taktikája kevésbé nyíltan agresszív, mint a Megfélemlítőjé, ám ugyanolyan hatásos: folyamatosan számon kér, vallat, közben pedig ítélkezik. Nem a jó szándékú érdeklődés vezérli, hanem hogy az agresszív kérdezés technikájával kibillentsen az egyensúlyodból és elszipolyozza az energiádat.

Egy védekező pozícióba próbál kényszeríteni, ahol minden döntésed, cselekedeted, a puszta léted is meg kell indokolnod, mérlegre kell tenned, hogy ő bírálja el azokat. Közben ő egyre erősebbnek, te pedig egyre gyengébbnek érzed magad.

 

Az Elérhetetlen

woman-3089101_640Az első a két passzív-agresszív stílus közül. Az Elérhetetlen egy olyan paradox taktikát választ, amely az érdeklődést, odafigyelést épp azzal provokálja ki, hogy látszólag nem mozgatják ezek. Titokzatos, távoli, kiismerhetetlen, vagy legalábbis ilyennek mutatja magát.

Fontos kitétel: Természetesen az, hogy látszólag nem érdekled a másikat, nem feltétlenül jelenti, hogy taktikázik; nagy eséllyel tényleg nem érdekled. Az Elérhetetlen játszmájától ezt úgy lehet megkülönböztetni, hogy az Elérhetetlen nem következetes: néha közeledik, amikor úgy érzi, túl nagyra nő a távolság, és ez a másik figyelmének lankadásához vezethet. Hiszen végső soron a célja az érdeklődés hosszútávú fenntartása, és így minél több energia begyűjtése. Minél jobban belemész ebbe a játszmába, annál inkább elemében érzi magát; annál Elérhetetlenebb, és az energiája így folyamatosan nő, miközben te egyre zavarodottabb és kimerültebb leszel.

 

woman-850330_640
Ó ne, már megint vanília puding van desszertnek! Utálom a vaníliapudingot.

A Sajnálatraméltó

Mivel ezt a játszmát mi magyarok szerintem nemzeti szinten játsszuk, szinte bemutatnom sem kell az utolsó típusunk: biztos vagyok benne, hogy mindenkinek több ismerőse is van, sőt, mi magunk is időnként beleesünk ebbe.

Ha volt már olyan kapcsolatod, ahol folyamatosan a másik problémái voltak terítéken, és minden megoldási javaslatodra úgy kezdődött a válasza, hogy “igen, de…”akkor gratulálok: első kézbeli tapasztalatod van a Sajnálatraméltó taktikájáról.

Fontos azonban, hogy ezt a taktikát ne tévesszük össze azzal, amikor valamilyen életesemény (gyász, súlyos betegség) miatt teljesen érthető módon látja sötéten a világot az illető; illetve ne tévesszük össze a klinikai depresszióval sem. Ez utóbbitól talán az különbözteti meg, hogy a Sajnálatraméltó amúgy élvezi az életet, csupán a társas kapcsolataiban veszi fel ezt a szerepet, és te nem tudsz szabadulni attól az érzéstől, hogy legbelül szeret panaszkodni. Persze, hiszen így töltekezik fel.

 

Meglepően könnyű ezekben a típusokban felismerni családtagokat, ismerősöket, és így van, saját magunkat is. (Én pl. gyakran játszottam az Elérhetetlent a múltban, és rossz időszakomban még most is visszaesem, nem mindig teljesen tudatosan.) De miért is van ezekre szükségünk? Nem lehetséges úgy biztosítani az energiaáramlást, hogy közben nem a másiktól szívjuk el azt? A könyv szerint igen, lehetséges.

Ehhez azonban arra van szükség, hogy mindegyikünk megtanuljon kapcsolódni a saját, belső energiaközpontjához – ahhoz az ősforráshoz, amely nem másokban, hanem saját magunkban van, és amely amolyan spirituális köldökzsinórként egyben a nagy Egésszel is összeköt. (Aki meditált, jógázott, átélt már flow élményt életében, az tudja, miről van szó).  Azonban még ha meg is találod ezt a belső energiaközpontot, a hétköznapokban könnyű visszacsúszni alacsonyabb energiaszintekre, főként olyankor, amikor bevonódsz mások bekeményedett játszmáiba. Idővel azonban meg lehet tanulni mind jobban navigálni az emberek között, és inkább olyanok társaságára vágyni, akik a játszmákon túl szintén az őszinte kapcsolatokat keresik.

Nagyjából ennyi a könyv mondanivalója a kontroll-drámákról. Bennem azért olvasás közben is és utólag is felmerült néhány kérdés. Az például rögtön feltűnt, hogy a Mennyei Próféciában felvázolt elmélet nagyban hasonlít Eric Berne tranzakcióanalíziséhez (amiről ha többet akarsz megtudni, ajánlom az Emberi játszmák című könyvet.) Aztán egy kis kutatás után felfedeztem, hogy valóban, a szerző maga is elismerte Berne hatását.

Egy másik gondolat, ami felmerült bennem, hogy talán a típusok nem mindig válnak szét ennyire élesen, és hogy az adott helyzetnek nagy szerepe lehet abban, épp milyen stratégiát választunk. Másik megfigyelés, hogy bizonyos stratégiák vonzanak egy másikat, például az Elérhetetlen – Vallató, a Megfélemlítő – Sajnálatraméltó klasszikus párosok, amit sok kapcsolatban meg lehet figyelni.

Ahogy egyre jobban átlátjuk ezeket, egyre kevésbé vonódunk be; egyre nő az őszinteségre, intimitásra való igényünk, viszont ennek az intimitásnak az alapfeltétele – ha hinni lehet az elméletnek – a saját energiaközpontunk megtalálása, és ez által az autonómiánk elérése.

 

 

Képek forrása: Pixabay.

Mondd, mi nyomja kicsi szíved...

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

w

Kapcsolódás: %s